Szkolenie marketingowe dla architektów - Wywiad ze specjalistką ds. PR Magdą Skibką

Magdalena Skibka, PR

 

Zapraszamy do lektury wywiadu z Magdą Skibką, specjalistką od PR i budowania marki własnej architekta. Magda, której ogromna wiedza i zaangażowanie są nieocenione, opowie nam o swoim doświadczeniu oraz sukcesach w pracy z architektami i branżą wnętrzarską. 

Przez wiele lat Magda Skibka zdobywała wiedzę i doskonaliła swoje umiejętności w dziedzinie PR-u i marketingu. Jej pasją stało się wspieranie branży wnętrzarskiej i pomaganie architektom w budowaniu ich marki własnej. Dzięki niej architekci zyskują nie tylko wiedzę na temat skutecznej promocji, ale także odkrywają potencjał współpracy i rozwijają swoje umiejętności w obszarze komunikacji. 

Magda poprowadziła trzy niezwykle udane szkolenia dla naszych architektów w katowickim oddziale Maxfliz, które przyniosły zaskakujące rezultaty. Jej zaangażowanie i energia są nie tylko inspirujące, ale przede wszystkim przynoszą realne korzyści dla architektów i naszego projektu Business Academy. 

W tym wywiadzie Magda podzieli się swoimi doświadczeniami, skutecznymi strategiami i rekomendacjami dla architektów, którzy chcą zbudować swoją markę własną. Dowiemy się także, jakie są jej przemyślenia na temat marketingu w branży wnętrzarskiej oraz jakie trendy warto obserwować w najbliższym czasie…. 

Przygotujcie się na fascynującą podróż po świecie PR-u, marketingu i budowania marek w branży wnętrzarskiej z Magdą Skibką. 

 

Tak wyglądały warsztaty w ramach szkolenia MAXFLIZ

 

Maxfliz: Magdo jakie były główne cele i założenia szkoleń, które przeprowadziłaś wspólnie z nami dla architektów?  

 

Szkolenia, jakie miałam przyjemność prowadzić w katowickim salonie MAXFLIZ były odpowiedzią na realne potrzeby architektów. Osoby współpracujące na co dzień z architektami zweryfikowały jakie treści są dla nich najbardziej interesujące. Bardzo podoba mi się takie podejście — to daje pewność, że otrzymają wartość, która będzie ważna dla nich i dla ich biznesu. Założeniem cyklu szkoleń w ramach Business Academy był rozwój kompetencji architektów w obszarach, które ich zdaniem były najsłabsze. Moim zadaniem było wprowadzenie ich do świata komunikacji i wizerunku. Pokazałam im czym, jest marka osobista architekta, jak wygląda proces jej budowy, jakie daje korzyści, ale też wskazałam im jakich błędów nie popełniać. Kolejne szkolenie dotyczyło social media, czyli na jakich platformach społecznościowych warto być, czym się różnią, ale też kto jest ich Klientem. Natomiast podczas trzeciego spotkania pomagałam architektom znaleźć swoją własną metodę na zarządzanie sobą w czasie i organizację swojej pracy. Przed nami czwarte szkolenie na temat Instagrama Architekta! 

 

Szkolimy się w Katowickim salonie Maxfliz

 

Maxfliz:  Jakie konkretne korzyści i efekty mogą/miały przynieść te szkolenia dla architektów w naszym salonie?  

 

Od 15 lat jestem praktykiem – pomagam markom budować ich wizerunek, więc każde moje szkolenie opierało się na tym, co wiem i wyniosłam ze swojej pracy, a nie tylko z książek. Każde szkolenie miało swój określony cel. Marka Osobista miała pomóc im zrozumieć, że można budować swoją konkurencyjność nie tylko poprzez cenę. Spotkanie dot. social media natomiast opierało się na pokazaniu jakich błędów nie popełniać prowadząc swoje kanały oraz dlaczego ważna jest regularność. Z kolei, kiedy mówiłam o organizacji swojej pracy, pokazałam architektom przykłady, jak inni radzą sobie z nawałem pracy oraz wskazałam kilka metod, które mogą pomóc im w codziennej pracy. 
 
Każde szkolenie miało określony cel do zrealizowania i ogromnie cieszy mnie, kiedy po każdym szkoleniu widziałam, że architekci robią pierwsze kroki. Pisali, dzwonili, żeby się pochwalić, podpytać. Po pierwszym spotkaniu, które zakończyło się około godziny 21 - z wieloma z nich wymieniałam wiadomości do 2 w nocy! Do dziś z resztą jesteśmy w kontakcie. Każdemu mocno kibicuje i kiedy proszą o radę – zawsze coś podpowiem. 

 

 

Poznajcie ekspertkę od budowania wizerunku

 

Maxfliz:  Jakie są Twoje TOP 3 rekomendacje dla architektów, którzy chcieliby zbudować silną markę własną?  

 

  1. Przestańmy bać się tego, co myślą inni. Architekci bardzo często jako jeden z powodów, dlaczego nie pokazują się na social media, a nawet na www podają wstyd przed opinią innych: klientów, współpracowników, a nawet rodziny. Dzisiaj nie da się zbudować silnej marki osobistej bez konkretnej osoby. Klienci chcą wiedzieć, kto się kryje za logo, za nazwiskiem. Chcą poznać, z kim będą współpracować przez kilka najbliższych miesięcy. Kiedy słyszę, że ktoś nie pokazuje siebie w mediach, bo się wstydzi i boi opinii innych to zawsze odpowiadam, że to nie ta druga osoba nas utrzymuje i płaci za nas podatki, albo stale dba o przypływ Klientów do nas… Gdyby tak było, to miałabym więcej wyrozumiałości dla tego argumentu.
  2. Jeśli architekt chce zbudować silną markę to musi być bardzo regularny w swoich działaniach. Prowadzenie social media, a nawet obecność w mediach tradycyjnych (prasa oraz portale internetowe) wymagają zaplanowanych działań, które mają określoną regularność i cykliczność. Dodanie postu raz na 2 tygodnie albo wysłanie informacji o nowej realizacji do mediów co 3 miesiące mija się z celem. Zawsze podczas moich szkoleń mówię, że podstawą budowy marki osobistej jest plan i harmonogram działań. On pilnuje tego, co, kiedy i w jakiej częstotliwości się pokazuje, a przede wszystkim pilnuje spójności komunikatu.
  3. Warto znaleźć swoją niszę, specjalizację, która pozwoli wizerunkowo się wybić i doprowadzić do sytuacji, że Klient przychodzi do architekta nie ze względu na cenę, ale na to, co konkretnie oferuje. Warto prześledzić rynek, poszukać przykładów za granicą. A przede wszystkim zastanowić się co architekt lubi robić jakie wnętrza np. lubi projektować, czy ma wiedzę w jakimś wąskim obszarze i zestawić to z tym jakie oczekiwania może mieć jego potencjalny Klient.

Jeszcze jedna, 4 extra rekomendacja: 

Architekt musi zrozumieć, kto jest jego Klientem. Odpowiedź „wszyscy” jest najgorszą odpowiedzią. Warto dobrze rozpracować swoją grupę docelową, zastanowić się, jaka jest, co lubi, zebrać o niej podstawowe informacje (wiek, płeć, zainteresowania, zarobki). To pozwoli lepiej opracować całą komunikację marki – jej język, część wizualną, ale też odpowie na pytanie „Gdzie są moi Klienci”. 

 

Maxfliz: Czy możesz podzielić się jakimś szczególnym sukcesem lub historią związanych z Twoją pracą z architektami, które szczególnie Cię zainspirowały? Jak to się zaczęło? 

 

Kiedy architekci rozpoczynają ze mną współpracę (niezależnie czy stałą, czy np. w ramach konsultacji) zawsze są niepewni – siebie, swojej pracy, swojego doświadczenia. Jest wiele znaków zapytania. Po kilku miesiącach takiej współpracy ze mną okazuje się, że stale są w mediach tradycyjnych, dziennikarze są zainteresowani wywiadami z nimi, pojawiają się Klienci, którzy odpowiadają personie opracowanej na etapie strategii. Gdzieś po drodze zarysowuje się specjalizacja, która jeszcze bardziej wzmacnia wizerunek i ukierunkowuje tego Klienta indywidualnego, czy biznesowego. Dla mnie największym sukcesem jest to, że wielu moich architektów współpracuje ze mną od lat, ufają mi. Kiedyś niewielkie pracownie, dziś duże zespoły projektowe z serią nagród architektonicznych na koncie. 
 
Z każdej takiej współpracy wynoszę coś dla siebie. Ostatnio widzę, że architekci potrzebują stałego wsparcia, nakierowanie ich na właściwy tor. To spowodowało, że rozpoczęłam kształcenie w pewnym kierunku (jeszcze nie chcę zdradzać konkretów) i planuję stworzyć dla nich jeszcze jedną, nową usługę na rynku. 

 

Zobaczcie, jak wyglądały nasze warsztaty


Maxfliz:  Jakie są według Ciebie największe wyzwania w dziedzinie marketingu dla architektów i jak mogą one zostać pokonane?  

 

Myślę, że największym wyzwaniem dla architektów w kontekście marketingu jest to, że tu nigdy nic nie jest pewne. Marketing jest dynamiczny. Wystarczy spojrzeć na social media, trzeba być na bieżąco ze zmianami, trendami, algorytmami. Trzeba to śledzić i analizować. Tu jest potrzebny czas, a architekci zazwyczaj narzekają, że jego mają najmniej, że cały czas „gonią własny ogon”. Jak je pokonać? Jednym z rozwiązań jest zatrudnienie takiej agencji PR jak moja, która jest oczami Klienta lub korzystanie z możliwości konsultacji z ekspertem – czyli to, co dokładnie robię z moimi Klientami projektowymi. Inna droga to regularne przeglądanie np. kanałów społecznościowych, które stanowią bazę wiedzy o poszczególnych zagadnieniach: Instagram, reelsy, storyteling itd. Jest dużo źródeł z darmową wiedzą, na początku trzeba poświęcić trochę czasu na ich znalezienie i zweryfikowanie, ale to może być ogromne wsparcie w prowadzeniu działań samodzielnie. 

Maxfliz:  Jakie rady i wskazówki możesz dać architektom, którzy chcieliby rozwijać swoje umiejętności w obszarze marketingu i promocji na początku drogi ?  

 

Niezależnie czy ktoś zaczyna swoją karierę zawodową, czy jest w jej trakcie od 3, 10, 20 lat powinien rozważyć nawet pojedyncze konsultacje z ekspertem z danego obszaru, żeby dostać konkretne wskazówki i od początku być właściwie ukierunkowanym. To zaoszczędzi sporo czasu, ale też pozwoli uniknąć niepotrzebnych kosztów. 

 

Warsztaty wnętrzarskie - relacja

 

Maxfliz: Jakie trendy warto obserwować w najbliższym czasie?  

 

Widzę dwa bardzo silne trendy: 

 

Architekci stają się influencerami i nie ma w tym nic złego, każda ze stron może mieć z tego korzyść (architekt, marka, odbiorca), ważne, żeby nie przekroczyć granicy i z kogoś opiniotwórcze stać się „słupem reklamowym”. 

 

Architekci szkolą architektów. Uważam, że to wypełni nisze zwłaszcza wśród tych, którzy dopiero wchodzą na rynek. W programie nauczenia brakuje zajęć ze sprzedaży usług, marketingu, właściwego wyceniania swojej pracy. A kto inny wprowadzi ich lepiej w te zagadnienia niż praktyk z wieloletnim doświadczeniem? Ten tort jest naprawdę duży, nie ma co się obrażać na innych architektów, że to robią. Warto się natomiast zastanowić, czy jest jakaś niewypełniona nisza. 

 
 

Maxfliz: Jak ważne jest dla Ciebie aspekt ludzki i emocjonalny w pracy z klientami i w budowaniu relacji w branży wnętrzarskiej? 

 

Pracuję w tej branży już 15 lat i myślę sobie, że gdyby nie moje ludzkie podejście i empatia nie byłoby to możliwe. Dla mnie kluczowe są relacje. Na każdej płaszczyźnie. Wychodzę z założenia, że innych traktuję tak, jak sama chciałabym być traktowana. Szanuję drugą stronę i zawsze traktuję ją po partnersku. Pracuję z niektórymi Klientami już od kilku lat – mamy wspólny cel, idziemy ramię w ramie i sobie ufamy. Podobnie jest ze szkoleniami, czy konsultacjami biznesowymi, które prowadzę – zawsze chce realnie pomóc, dać rozwiązanie, czy rekomendacje, z których sama bym skorzystała.  

 
 

 Bohaterka wywiadu, Magdalena Skibka

 

Magda Skibka — specjalistka ds. komunikacji i wizerunku marek z branży wnętrzarskiej i architektonicznej. Od 2015 roku zarządza agencją butikową PLN Design Group. Szkoli, doradza i projektuje komunikację. 


www: https://plndesigngroup.pl/ 

Instagram: https://www.instagram.com/magdaSkibkkaplndesigngroup/ 

Facebook: https://www.facebook.com/magdaSkibkkaplndesigngroup 

Linkedin: https://www.linkedin.com/company/pln-design-group 

Grupa na Facebooku „Komunikacja w branży wnętrzarskiej, architektonicznej i design:” https://www.facebook.com/groups/komunikacjawbranzywnetrzarskiej