Vzor

Vzor, czyli ikony polskiego wzornictwa w nowej odsłonie

Vzor to ambitna marka, dla której inspiracją są meble-ikony polskiego designu z XX wieku. Zajmuje się ona seryjną produkcją zaprojektowanych kilkadziesiąt lat temu, kultowych krzeseł i foteli, które dotychczas stanowiły zazwyczaj ozdobę wystaw w muzeum. Dla marki ważne jest ukazywanie ich w nowej odsłonie, przy użyciu niedostępnych w czasach PRL-u materiałów oraz technologii.

 

vzor

marka-vzor-meble-krakow-maxfliz-design (4) Vzor, czyli ikony polskiego wzornictwa w nowej odsłonie | Wyposażenie wnętrz MAXFLIZ

Vzor to marka, która udowadnia, że idea reaktywacji klasycznego wzornictwa przemysłowego może doskonale wpisywać się w aktualne trendy aranżacyjne. Wszystkie meble Vzor produkowane są w Polsce, z wysokiej klasy materiałów, przy jednoczesnym poszanowaniu praw autorskich. W pewien sposób opowiadają one historię Polski z czasów socjalizmu. Marka zadebiutowała w czerwcu 2012 roku, kiedy do produkcji wprowadziła znany fotel Romana Modzelewskiego, malarza, rzeźbiarza, eksperymentatora oraz rektora Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Na czele marki Vzor stoją Jakub Sobiepanek i Michał Woch.

vzor

marka-vzor-maxfliz-krakow (1) Vzor, czyli ikony polskiego wzornictwa w nowej odsłonie | Wyposażenie wnętrz MAXFLIZ
Fotel RM58 – najbardziej kultowy mebel w kolekcji

Fotel RM58 to pierwszy mebel, który znalazł się w portfolio marki Vzor. Jeszcze do niedawna znany był on jedynie miłośnikom designu oraz osobom, które odwiedzały Victoria & Albert Museum w Londynie – tam miał on swoje stałe miejsce. Fotel ten pojawiał się również w kilku filmach, jednak – ze względu na okoliczności społeczno-gospodarcze – nigdy nie stał się on produktem rynkowym w czasach PRL-u. Czym wyróżnia się zatem ten mebel? Przede wszystkim wykonany on został z laminatu poliestrowo-szklanego, materiału, którego dotychczas nie stosowano do produkcji mebli w Polsce.

vzor

Fotel zachwycił w 1951 roku nawet samego Le Corbusiera, który chciał odkupić prawa do jego produkcji. Polscy politycy zablokowali jednak możliwość sprzedaży. W PRL-u nie można było bowiem produkować krzeseł z tego materiału – był on zarezerwowany jedynie do celów wojskowych. Fotel ten odegrał jednak ogromną rolę w rozwoju polskiego designu i do dziś jest on jednym z najpopularniejszych polskich produktów na rynku międzynarodowym.

Dziś fotel RM58 nieco różni się od swojego prototypu. Dotyczy to przede wszystkim materiałów – w ofercie Vzor siedzisko może być wykonane np. tkaniny i wyścielanej pianki, jak i z polietylenu barwionego w masie. Dostępny jest on zarówno w wersji matowej, jak i z połyskiem. Ponadto można go znaleźć w wielu różnych wariantach kolorystycznych, a i dobrać do niego jedną z szerokiej gamy tkanin. W 2013 roku firma Vzor uzyskała za ten fotel pierwszą nagrodę w międzynarodowym konkursie World Interiors News Annual Awards.

vzor

marka-vzor-meble-wnetrza-maxfliz (3) Vzor, czyli ikony polskiego wzornictwa w nowej odsłonie | Wyposażenie wnętrz MAXFLIZ
Fotel RM56 – innowacyjne właściwości sklejki

Sukces fotelu RM58 sprawił, że twórcy Vzor wdrożyli do produkcji seryjnej kolejny fotel Romana Modzelewskiego. Jest to RM65, którego pierwotny projekt powstał w latach pięćdziesiątych. To jeden z pierwszych mebli, w których wykorzystano plastyczne właściwości sklejki, i mowa tu nie tylko o polskiej, ale i o światowej branży meblarskiej. Ze sklejki uformowano w tym przypadku siedzisko o organicznej formie. Następnie osadzono je na niebanalnej, metalowej konstrukcji. Warto dodać, że Roman Modzelewski wykonał ów fotel, korzystając z polichlorku winylu. Za ów projekt otrzymał on drugą nagrodę na II Ogólnopolskiej Wystawie Architektury Wnętrz w Warszawie w 1957 roku, w kategorii mebli indywidualnych.

vzor

empty
empty

vzor

vzor-maxfliz-krakow (1) Vzor, czyli ikony polskiego wzornictwa w nowej odsłonie | Wyposażenie wnętrz MAXFLIZ
Fotel Grid55 – oryginalny mebel z siatki drucianej

Innym, godnym uwagi projektem, jest krzesło z siatki drucianej, którego projekt stworzył w 1955 roku profesor Czesław Knothe. Prototyp tego mebla można obejrzeć jedynie w warszawskim Muzeum Narodowym. Podobnie jak i w przypadku fotela RM58, marka Vzor wykorzystała do jego odtworzenia innowacyjne technologie, umożliwiające produkcję seryjną. Krzesło nadaje się do użytku zarówno we wnętrzu, jak i na świeżym powietrzu.


Fotel Grid55 opowiada w pewien sposób o Polsce czasów PRL-u. Na skutek tego, iż brakowało w sklepach wówczas wielu materiałów i komponentów, które nadałyby się do produkcji mebli, Czesław Knothe wykorzystał to, co było powszechnie dostępne. W ten sposób powstały krzesła i fotele o bardzo oryginalnej, a zarazem lekkiej formie z siatki drucianej.

Fotel RM56 – innowacyjne właściwości sklejki

meble-vzor-maxfliz (1) Vzor, czyli ikony polskiego wzornictwa w nowej odsłonie | Wyposażenie wnętrz MAXFLIZ
Fotel RM57 – geometryczna forma i diagonalne linie

Pisząc o marce Vzor, nie można zapomnieć o fotelu $M57, który również został zaprojektowany przez Romana Modzelewskiego. Fotel ten wyróżnia się nietuzinkową, geometryczną formą, zbudowaną z prostych, diagonalnych linii. Mebel ten wyróżnia się nie tylko abstrakcyjnym kształtem, ale i komfortem użytkowania. To jedyny tapicerowany fotel, który zaprojektował Modzelewski, jednak – co warto zaznaczyć – w marce Vzor jest tego typu mebli dużo więcej.
W fotelu RM75 uwagę przyciąga inspirowana kubizmem forma siedziska, jak i nieszablonowa kompozycja nóg. Bez wątpienia mebel wprowadzi do każdego wnętrza powiew nowoczesności oraz nutkę ekstrawagancji. Dzięki temu, że jest on dostępny w wielu kolorach z palety, można go idealnie dobrać do własnego wnętrza oraz mieć radość z jego aranżowania.

Stół Space Table – fotel o retro-futurystycznym charakterze

Stół Space Table – fotel o retro-futurystycznym charakterze

W kolekcji marki można znaleźć głównie fotele i krzesła, jednak można natknąć się niekiedy również na inne projekty, np. na stoły. Idealnym przykładem jest tutaj Space Table, który jako jeden z nielicznych został zaprojektowany również w XXI wieku, a konkretnie – w 2003 roku. Wyróżnia się on retro-futurystycznym designem, natomiast wykonany jest z tworzywa sztucznego, które zostało wzmocnione włóknem szklanym.

Autorem projektu jest Peter Harvey, który stworzył stół podczas pracy nad produkcją „The Thunderbirds”, na prośbę nominowanej do Oscara Joanne Woollard. W filmie usytuowany on został w pobliżu kolistych schodów, gdzie miała miejsce scena walki między dwoma bohaterami obrazu. Sam Peter Harvey to jeden z najbardziej cenionych brytyjskich projektantów, znany z nowatorskiego podejścia do świata designu. Jest on m.in. autorem ultranowoczesnego krzesła Tongue-in-Cheek czy też stylowego szezlonga Smile.

vzor

empty
empty